Sydney!

Det var med blandade känslor vi seglade in i Sydney harbour kl 00:30 den 17 december. Det var stor glädje att äntligen vara här. Haft en riktigt tuff segling ner. Men det kändes också väldigt tråkigt att det är sista gången vi angör en ny hamn med Ninita.

IMG_0080 IMG_0099
Coffs Harbour

När vi lämna Coffs Harbour för 1 vecka sedan såg det ut som om vi skulle ha ett bra väderfönster på 4 dagar. Inga problem att nå Sydney! Ett halvt dygn senare visade väderfilerna ett lågt tryck som skulle komma in 1,5 dygn senare. Vi hade strömmen med oss och flög fram i 6-7,5 knop.  Vi räknade lite på det fram och tillbaka. Enligt grib filerna skulle vinden vända kl 12 på dagen och vi skulle vara framme i Pittwater (hamnen innan Sydney) kl 8 på morgonen. Antingen kunde vi gå in i Port-Stephens eller fortsätta en natt till. Vi bestämde oss för att fortsätta och på så sätt bara ha 20Nm (4h) kvar till Sydney. Natten hade varit jobbig för vinden hade vänt hela tiden. Var uppe 5 gånger för att byta segel. Lika många segelbyten som vi gör på en 25 dagars segling :) . Vi har som regel att båda måste vara vakna när någon ska upp på däck, så man väcker alltid den andra vid segelskiftning. Det blev inte mycket sömn den natten.
Redan kl 04:00 började vinden vända och kl 05:30 hade vi den rakt emot oss. Vi hade nu bara 10Nm kvar. Vinden blåste syd-väst, vilket innebar rak motvind. Så vi var tvungna att göra ett slag rakt ut från land. Sedan hoppades vi ha en bra vinkeln rakt in i inloppet.
Vinden blev starkare och starkare och vi drev av för mycket och tillslut fick vi ta det jobbiga beslutet att vända. Nästa hamn låg 55 Nm, Port Stephens.
Under dagen var vinden 30 knop och vågorna var stora och krabba. Det är så grunt utanför Australiens kust så vågorna bygger upp lättare än ute till havs. Det står på våra sjökort att Port Stephens inte går att angöra vid stora vågor och om vinden är syd-östlig. Kl 17:00 skulle vinden vända till syd-öst och vi skulle komma fram vid 17 tiden. Vi var oroliga att vinden skulle vända tidigare och göra det omöjligt för oss att ta oss in och vi skulle behöva dreja bi hela natten. Nästa bra hamn låg 160Nm bort. Vi kontaktade Marine Rescue på VHF för att höra hur inloppet såg ut.
När vi hade 30min kvar dog vinden och vågorna :) . Tjoho! Inte alls enligt prognos. Vi kunde lätt ta oss in i P.Stephens och lägga oss vid en grattis brygga. Vi hade seglat 110Nm och ett natt i onödan. Detta var en riktigt jobbig segling mentalt. Men nu är allt bra och vi är så glada att vara här i Sydney.

Vi hade en jätte fin segling när vi sedan seglade samma sträcka en tredje gång :) . Vinden i ryggen, sol, delfiner på besök och fullmåne så vi kunde angöra mitt på natten.
Vi la oss för ankar i Manly de 3 första nätterna och det är en jätte fin ankringsvik med fina stränder och en mysig liten stad. Här ifrån tog vi färjan in till Sydney och fick se Operahuset. Det är roligt att se hur alla står förväntansfulla med kamerorna i högsta hugg när vi svänger runt hörnet och Opera huset visar sig. Det är ju egentligen bara ett hus. :) Men vi var ju självklart en av dom.

IMG_0127 IMG_0140
Ankrade i Manly

IMG_0163 IMG_0182

IMG_0185 IMG_0189

Vi har börjat processen med importen av båten. Vi tog oss i förgår till flygplatsen där customs håller till och när vi sa att vi ville importera vår båt sa hon – shot me! Det var inte så vanligt att folk gör det själva tydligen och hon hade ingen aning hur man skulle göra. Man kan anställa en agent att göra det men det kostar 3500kr. Nu är i alla fall alla papper i rullning. Vi hoppas  kunna lägga ut henne på den Australienska marknaden efter nyår.

Vi har återförenats med Hydroquest och Orkestern och vi ska fira jul och nyår ihop. Idag har det varit jul matlagning och bakning hela dagen. Snart ska vi till Hydroquest för uppesittarkväll och titta på en jul film och dricka glögg.

Hoppas ni får en fin jul där hemma.