Surfers Paradise

IMG_9777 IMG_9736

Vi tog kanal vägen ner till Surfers Paradise. Vilket var väldigt skönt för vi var inte riktigt redo att ge oss ut på havet och segla än:). Var bortskämda med att ligga i en lugn och rullfri ankring i 3 veckor.

Första helgen i Surfers kom det ett oväder på lördags kvällen. Helger innebär mycket fler båtar och mycket motorbåtar.
Vi märkte att det började blåsa upp och vi kikade ut och såg då en motorbåt komma drivande mot oss i sidled. Jag hoppa upp genom förpiksluckan  och Ola gick upp för att starta motorn. Damen stod och titta ut och herren satt och läste. Hon reagera inte ens. Tillslut ropa jag på henne – Ska ni göra något? Då reagera herren där inne och kom farandes ut men då var det försent och de åkte in i fören på båten. Vi hade våra 2 st spinnackerbommar liggandes utanför båten för vi höll på att arbeta på däck. Dessa fastnade i deras mantåg. När vi tillslut lyckades putta ifrån deras båt, fortsatte de och drev till nästa båt. Då ropade vi – ni draggar, starta motorn!
Vi upptäckte samma kväll att vår fönsterruta hade gått sönder. Efter att det slutat regna, åkte vi iväg med vår dinghy för att berätta om skadan. När vi kom till deras båt fråga vi om det var dom som draggade på en liten segelbåt. Då fick vi till svar: Nej men ni draggade på oss. Jaha! Det blev ett himla liv med arga och höjda röster från båda sidor. De menade på att en segelbåt går  framåt mot vinden när det blåser på och det var det vi hade gjort. De anklagade oss för att ha för mycket kätting ute, vi har 25 m och dom hade 15 m. Man går tydligen framåt om man har för mycket kätting ute. Anledningen till att de dragga var just för att de hade för lite kätting. När vi förklarade för dom om  att när vi puttit ifrån deras båt från vår så fortsatte de att åka norrut ( från vinden), det visar att ni dragga. Då sa dom att dom åkte bakåt för att dom tog upp ankaret. Dom ljög, vi såg att dom inte gjorde det och när man tar upp ankaret så brukar man åka framåt mot ankaret! Vi kom inte fram till något den kvällen, bara en massa skäl fram och tillbaka. De ville inte ge oss namnet på sin båt. Och vi hotade med att polis anmällan. Han var t.om så fräck så han kalla mig little sweatheart. Arrr säger jag bara. Så vi åkte hem och gjorde en anmällan och åkte runt och pratade med våra båt grannar. Vi hade 3 båtar som sa att de skulle ställa upp som vittne. Det var uppenbart att de draggat på oss.
Nästan morgon kom dom förbi för att titta på skadan. Dom erkände aldrig att det var deras fel. Vi var nog alla lite disorienterade sa hon. I vilket fall så tog dom på sig att fixa en ny ruta. När han nästa dag kom med en ny ruta hade han med sig räkor. Vi tog det som en ursäkt och ett erkännande, även om dom inte sa så :) . Så allt är löst nu.

För övrigt var detta en väldigt lugn och fin ankring. Men av någon konstig anledning så kom alltid ovädrena på helgerna när det var som mest båtar i viken.:)

Vi hade en ca 1o min promenad till en fin strand med bra surfing vågor. Det enda problemet var att det var så mycket folk som surfade. Det var folk överallt och vi vågade inte ta några vågor. Om det är flera personer framför oss så tar vi inte vågen för vi kan inte sicka sacka oss mellan alla, som alla andra bra surfare gör. Vi gick dit 3 olika dagar, vid olika tider. Tänkte att folk jobbar väl. Var där kl 7 på morgonen, kl 10 och vid lunch. Alltid lika mycket folk. Sedan blev det springbreak och ännu fler människor så det blev inte så mycket surfande.

IMG_9845  IMG_9874

IMG_9977 IMG_0019
Coffs Harbour!

Vi har nu lyckats ta oss till Coffs Harbour, 170Nm. När vi lämna såg det ut som om vi skulle ha ett bra fönster för 3 dygn. Men det ändrades snabbt och när vi såg att det skulle blåsa upp till 38 knop bestämde vi oss för att svänga in här. Det var en riktigt jobbig segling. Jag spydde hela natten, var sjösjuk hela tiden och när vi kom fram var jag helt slut. Ola fick ta extra långa pass på natten och var också helt slut. Ser inte alls fram emot de sista 240Nm till Sydney.
När vi kom in i Coffs var ankringen väldigt rullig och det var det sista vi kände för så vi unnade oss en plats i marinan. Något vi inte gör så ofta.
Det har varit riktigt skönt att få vila upp sig i marinan nu i 4 dagar. Vi har passat på att göra saker på båten som är lättare att göra om man ligger i marina. Nu är vi taggade att fortsätta ner mot Sydney. Vet inte hur långt vi lyckas ta oss. Vi har som mål även denna gång att ta oss hela vägen men vi får se.