Chesterfield reef

Det tog oss 6 dagar att segla till Chesterfield. Vi hade väldigt låga vindar i början och fick gå för motor dygn 2 och 3. Ola hade äntligen tagit sig tid att installera autopiloten och det var underbart att inte behöva handstyra när man gick för motor.
Efter dessa låga vindar kom en front och på 5 minuter blåste det ca 35 knop. Lika snabbt kom sjön och sjösjukan. Så det blev att ligga i sängs 2 dygn och stirra i taket. Vi gjorde däremot väldigt bra fart vilket var härligt. Sista dygnet dog vinden igen och vi fick starta motorn igen.
Vi seglade med Orkestern och vid ett tillfälle möttes vi upp ute på det blå och förtöjde oss i varandra. Tanken var att vi skulle ta och fika och bada lite. Men strax innan vi skulle mötas upp kom det en liten bris och jätte små vågor. Men det räckte för att vi inte skulle kunna ligga lugnt förtöjda vid varandra. Det blev ett kort visit på varandras båtar så kastade vi loss igen.
Orkestern i horisonten

DCIM100GOPRO IMG_8663
Förtöjda ihop mitt ute till havs.

Det var en konstig känsla att segla in i Chesterfield. Atollen var stor så när vi var vid första waypointen som var ingången till revet såg vi inte någon ö. De låg ca 7 Nm bort. Helt plötsligt fick vi lugn sjö för vi hade kommit i lä av ett rev. Man såg varken revet eller någon ö så det var så konstigt att vara där ute och ha normal hög sjö och så helt plötsligt försvann sjön.

När vi närma oss ön där vi skulle ankra började vi känna av en äcklig doft och ju närmare vi kom ju starkare blev den. Tillslut insåg vi att det var fågelbajs. Öarna var täckta av fåglar. Från båten såg det ut som stenar eller något annat svart på stranden.

IMG_8740 IMG_8763
IMG_8833 IMG_9062

Vi hade förväntat oss ett paradis som San Blas, palm täckta sandöar. Men det var inte riktigt som vi tänkt oss. Det var helt otroligt många fåglar här. Om man är fågelskådare hade det varit paradiset på jorden, men det är inte vi. Men det var ändå en häftig upplevelse. Nu har vi fått många kort på massa olika fåglar :) ,flygandes, i träd, på stranden, ruvande osv. Det var häckningstid så fåglarna var aggressiva om vi kom för nära så vi fick ha med oss en åra för att skydda oss. Vi försökte hålla oss på avstånd men det fanns inte alltid så mycket yta att gå på utan några fåglar.
Eftersom det var fåglar överallt så kunde man knappt vara iland. Det var ingen fara att ta en promenad men det blev inte så mysigt att lägga sig på en sarong och läsa en bok med alla dessa fåglar runt än och med den fågelbajs doften. Risken att de bajsa på än var också ganska stor. Det gick bra att vara iland vid lågvatten. Då kunde vi vara på en bit strand där fåglarna inte höll till men det fanns ingen skugga.
Det fanns även väldigt mycket snäckor här. Så varje dag tog vi en promenad och plockade snäckor. Det var väldigt vackert trots saknade av palmer och massor med fåglar. Vi skämtade om det, Orkestern och vi. Om att vi är så bortskämda nu och har så höga förväntningar på vad som är paradiset. Vi ligger för ankar helt själva i en lagun som ser ut som en pool. Med en massa exotiska fåglar och massa fina snäckor att plocka. Dessutom simmar det sköldpaddor överallt. De lägger sig på stranden och solar sig. Men nej, detta var inte paradiset.

IMG_9002 IMG_8940
IMG_9021 IMG_3445
Alla snäckor vi hittat här.                          Snäckletning!
IMG_9141 IMG_9157

Visst ser detta inte alls ut som paradiset! :) Ja det är nog dags att åka hem och få lite perspektiv igen :) .