Vanuatu

Vi har bara varit i Vanuatu i en vecka men med allt vi hunnit uppleva känns det som minst en månad.

Vi kom inseglandes i Port Resolution tidigt i söndags morse väldigt trötta. Men Orkestern och Hydroquest hade kommit dagen innan och var utvilade. Så när vi kom fram ville de iland. Vi fixade snabbt på båten och tog en snabb tupplur och sedan var det dags att utforska Port Resolution.
Som var en jätte mysig liten by med ca 100 invånare. De bodde lika primitivt som dom i bergen i Fiji. I hyddor, utan el och rinnande vatten. Vi strosade runt och bara njöt av att vara i land igen. Alla hälsade men man märkte snabbt att de var mycket blygare här än i Fiji. Även här kan alla prata engelska, vilket är jätte skönt. Man få en helt annan möjlighet att lära känna landet och dess folk och kultur om man kan prata samma språk. Ofta är dom precis lika nyfikna på oss som vi är på dom.

IMG_7441 IMG_7562
IMG_7520 IMG_7507

Jag och Ola hade inte duschat på de 4 dygnen vi hade varit ute till havs så det var väldigt härligt att få ta sig ett uppfriskande dopp och dusch på en fin strand.

IMG_2948 IMG_7329

Lite längre ner på stranden var det en grupp av pojkar som lekte och hade en brasa. Dylan och Sally på Orion hade med sig godis. Så vi blev snabbt populära. De visade oss sin pilbåge och alla fick en chans att prova men ingen kunde få iväg den lika långt som dom. Killarna passade även på att låna deras surfingbrädor och testa vågorna.

IMG_7419 IMG_7417

Ända sedan vi hade hört talats om vulkanen på Tanna i franska polynesien har vi sett fram emot den. Framför oss hade vi fått en bild av att vi skulle få se lite lava bubblandes nere i vulkanen.  Men vi hade aldrig kunnat ana att vi skulle få uppleva en vulkan spruta ut lava flera hundra meter upp i luften.
När vi kom inseglandes på natten såg man på långt avstånd röd lava spruta ut mellan bergstopparna. Vi var rädda att vulkanen var för aktiv för att vi skulle få gå upp till den. Vi visste att om den var en 4 eller 5 så fick man inte ta sig upp.
Väl uppe på vulkanen så fick vi veta att den nu var klassificerade som en trea. På väg upp visade vår guide oss en stor lava sten, ca 1 m i diametern. Han vände på den och den var fortfarande varm. Den hade hamnat där natten innan. Det var lite läskigt att se. Att där vi gick hade vulkanen bara natten innan skjutit ut en stor lavasten. Detta var inte riskfritt. Men inte farligt heller. Det hade dött 2 personer 1994, men ingen sedan dess.
I vilket fall så är detta, jag vet att vi sagt det förut, men detta är absolut det häftigaste vi upplevt, på land ( i havet är det valarna på Tonga :) ). Tänk er att stå på kanten på en vulkan. Se lavan bubbla där nere och sedan bara höra ett otroligt högt dån, man får lock för öronen och framför sprutar det röd het lava flera hundra meter upp i luften bara några hundra meter från oss .Vi kom dit precis innan solnedgång så vi fick uppleva vulkanen och dess utbrott på dagen och på natten. Absolut mäktigast på natten. Kan inte tänka mig att det skulle varit tillåtet att vara så nära en aktiv vulkan i många andra länder.

IMG_7710 IMG_7799

IMG_7829 IMG_7958

IMG_8067 IMG_8094

Vi avslutade denna otroliga dag med en avskedsmiddag på Orion. Hydroquest och Orion har seglat vidare till Australien via Nya Kaledonien medan vi seglad tillsammans med Orkestern till Port Vila, Vanuatu. Här i från ska vi nu ta oss till Australien via Chesterfields Reef.

Vi hann med en sista utflykt ihop på morgonen den 3 de dagen innan alla skulle segla vidare. Alla hade plockat ihop lite mat, kläder och lite annat smått och gott och så gick vi upp till en by i bergen som inte fick besök så ofta av seglare. De visste att vi skulle  komma så de hade förberett hela morgonen med att plocka frukt och grönt till oss . De hade plockat drickskokosnötter som vi fick när vi kom med ett grässugrör i. De la ut sina stråmattor på gräset och vi slog oss ner. Sedan visade dem oss hur de gjorde sin väskor, hattar och solfjädrar. Som vi sedan fick ta med hem.

IMG_8185 IMG_8217

När vi kom tillbaka till båten fick vi besök av Tom i sin utriggare. Han hade varit förbi dagen innan och vi hade gett honom lite mat. Han hade med sig en pilbåge till oss som tack. De använder dessa pilbågar för att fånga fisk. Vilket låter jätte svårt. Att stå och balansera i den lilla kajaken och sikta från det torra ner i vattnet och träffa en fisk, låter omöjligt.

IMG_7462 IMG_8353

Efter 3 intensiva och upplevelserika dagar på Tanna, seglade vi vidare till Port-Vila som är huvudstaden på Vanuatu. Här har vi checkat in och fått alla papper klara inför Australien. Nu är vi redo att segla vidare till Chesterfield. Som är en atoll utan någonting. Ingen bor där förrutom en massa fåglar. Snorklingen ska vara fin. Vi ser framemot att vara där och göra ingenting, strosa runt på stränden, läsa en bok i en hängmatta och snorkla. Det har faktiskt inte blivit så mycket av det i Stilla havet. Tempot har varit ganska högt för det har varit så mycket vi vill se och uppleva hela tiden så vi har inte tagit oss tid att bara ligga och läsa i en hängmatta. Nu ska vi i alla fall får göra det och det ska bli underbart. För nästa stopp är Australien och tillbaka i civilisationen.

Vi kommer inte ha internet nu på minst en månad. Ha de bra så hörs vi nästa gång i Australien.