Bula Bula

Så fort vi kom iland på Fiji hörde vi någon ropa Bula Bula efter oss och vinka glatt. Vi har aldrig tidigare mött ett folk som är så ivriga att hälsa. Vi går på ena sidan gatan och någon går åt motsatt håll på andra sidan gatan, mellan oss går det en 2 -filig väg men ändå ropar dem högt och glatt Bula Bula. De tittar ut ur sina hus och hejar på oss. Vi gick högt upp på en bergsrygg och så hörde vi plötsligt Bula Bula. Men vi såg ingen, men så titta vi ner längst ner i dalen, där stod två och arbetade på sin åker.  Möter vi trevliga människor när vi kommer till ett nytt land brukar det sluta med att vi älskar landet. Människorna är nästan viktigare än platserna vi kommer till. Och här har alla varit väldigt trevliga och hjälpsamma och har alltid mött  oss med ett leende.

IMG_5286 IMG_5277

Vi angjorde i Suva, Fijis huvudstad. Det är även den största staden i Stilla havet. Vi har inte varit i en storstad sedan Panama City och det var roligt. Men vi var ovana vid allt liv och alla människor. Att behöva sicka sacka sig fram bland folkmassorna igen. Det  var roligt att känna att saker var billigt igen,så vi shoppade alla loss lite med nya skor och lite kläder . Hela stilla havet hittills har varit riktigt dyrt.
Det var riktigt längesedan vi alla hade gått ut och dansat. Ärligt talat så tror jag inte jag och Ola gjort det sedan vi lämnat Sverige. Oftast blir det fest i sittbrunnen och ibland på stranden, men inget tillfället att gå ut och dansa. Vi tyckte det var dags! Det blev en riktigt rolig kväll tillsammans med Hydroquest, Orkestern och Lady Lostriss.
Men va mycket musik vi missat nu när vi varit iväg. Vi lyssnar aldrig på radion utan bara på den musik vi har. Och det är inte ofta vi får tillfälle att ladda ner ny musik. Så vi insåg där på dansgolvet att musik vi trodde var ny var egentligen gammal :) .

Även om det var roligt att vara i en storstad igen så vet vi att det är de små öarna och stränderna vi gillar så vi seglade vidare från Suva ganska fort och tog oss till Musket Cove. Tanken var bara att vara där några dagar och sedan ta oss vidare till ögruppen Yasawa. Men vi blev sjuka och blev kvar där i 12 dagar.  Alla båtar kände sig lite halvkrassliga och det hände inte så mycket under de dagarna. Vädret var dessutom dåligt. Riktigt ”kallt” faktiskt. Vi fick ta fram fleece filten på natten. Och på kvällarna var det leggings och tröja som gällde. Endast 22 grader. Som kallast var det 18 grader en natt, Brrrr :) . Bada gick inte för det var bara 25 grader J. När vi kände oss lite bättre gjorde vi ett dyk. Men det var mulet och kallt ut. Vi hade tagit med oss tea för att värma oss efter dyket. Tanken var att vi skulle göra 2 dyk men de var för kallt så det blev bara ett. Hur ska vi klara oss med det 18 gradiga svenska vattnet! Dyket var riktigt fint. Äntligen fick vi se riktigt fina koraller. Korallerna har inte varit så fina i Stilla havet hittills utan det var har varit djurlivet som varit unikt. Så vi blev glada att få se fina koraller i alla möjliga färger och former, mjuka och hårda.

IMG_5814 IMG_5403

IMG_5553 IMG_5363

Vi hade det riktigt bra i Musket cove trots sjukdom och dåligt väder. Tillslut när vi hade varit där ett tag blev vi lite bekväma och drog oss för att lyfta ankaret och segla 40 Nm till nästa ö.
Vi hade nära till en fin strand, pool, golfbana och vollyboll plan. Fina promenader på bergsryggarna med utsikt över viken . På kvällarna var det grillning i baren, ta med vad du vill äta och köp ölen i baren. De stod för tallrikar och bestick och vi behövde inte ens diska :) .

IMG_2180 IMG_2178

Men tillslut tog vi oss i kragen och seglade vidare till Waya. Vi passade på att ta fina kort när vi segla med så lugn sjö. Ola och Johannes klättrade upp i masten och fotade uppifrån.

IMG_6457 IMG_6190

Viken i Waya var jätte vacker och när vi kom så var det plattvatten. Men efter någon timme vände vinden rakt in i viken, inte enligt prognos. Och det rullade tills vi åkte. Så fort vi vaknat tog vi oss iland för att hälsa på den lilla byn som låg i viken.
Det är en sed att till varje by man tar sig måste man hälsa på hövdingen och ge honom en gåva i form av Kava. Hövdingen välkomnar än med en ramsa och man klappar händerna. Efter detta är man välkommen att strosa runt i byn och ön. Efter ceremonin visade John runt oss i byn och tog med oss till byns förskola och barnen blev så glada och ville jätte gärna posera framför kameran. De sjöng massa ramsor för oss.
Sedan bjöd han in oss i sitt hem för lite tea och kaka. Vi frågade massor och de svarade så gärna. Senare på eftermiddagen var det dansuppvisning för resortet som låg på andra sidan kullen.

IMG_6432 IMG_6385

IMG_6295 IMG_6256

Nästa dag seglade vi vidare till Manta ray Island och där låg vi i 3 dagar. Jättefin ankring som vi hade för oss själva de första dagarna. Hade ett jätte fint rev alldeles vid båten och kunde bara hoppa i och snorkla. Nästa varje dag vid högvatten kom manta rockorna till ett pass som låg nära våra båtar. Kl 9 en morgon tog vi våra dinghies till passet och började hålla utkik. Ganska snabbt fick vi sällskap av en ,två och tillslut var det 6 andra turist båtar där med ca 50 turister. Vi fick se en skymt av rockorna men mest var det turister i string bikini och flaxande armar och ben som blev underhållningen:).

IMG_6473 IMG_6476
En kväll byggde killarna en ugn på stranden av sten som vi grillade pizza i, mums!

Vi åkte på en dyktur till Babylons caves. Det var ett riktigt fint dyk med många tunnlar och grottor som vi utforskade. Korallerna var jättefina och vi fick se många nya varianter som vi inte sett tidigare.

IMG_7855 IMG_7888

Snart kommer vi vara i Australien. Det innebär att vi har seglat över hela Stilla havet., vilket känns helt sjukt. Australien innebär massa regler och förbud som man måste ta hänsyn. Ett av dessa är att man inte få ha en giftig bottenfärg eller en bottenfärg som är i dåligt skick. Vår bottenfärg var i väldigt dåligt skick så vi bestämde oss för att försöka hinna måla om den innan vi ger oss av från Fiji.

IMG_6538 IMG_6514

Vi kom in i Vuda marina kl 15 fredag den 13 och frågade om upptagning. De sa att de inte lyfter båtar på helgen. Vi frågade om det gick idag och efter lite diskussion gick de med på att lyfta båten med en gång. Så kl 17 var båten på land och redo att börja jobba med. Vi hade väldigt tur fredag den 13 :) .

Detta är en perfekt marina att jobba på båten. Billigt att lyfta. Arbetskraften kostar 21 kr per timme. Men dem jobbar inte under helgen och vi ville i fort som möjligt så vi gjorde allt själva. Det är en fin restaurang här med underhållning på kvällarna, alltid härligt med en AW öl till solnedgången. Mitt på dagen har vi svalkat oss i poolen som ligger i ett spa område bakom båten :) . Som sagt- kunde inte valt en bättre marina att lyfta båten.  Nu ligger vi i igen och hon ser så fin ut med nymålad botten och vattenlinje.

Vi tog en dag ledigt från jobbandet på båten för att dyka med hajar. Detta haj dyk är ett av de kändaste i världen. Vi kände till det för det var med i en BBC film om stilla havet.
Vi fick gå upp kl 4 på morgonen för det var en 3,5 h biltur dit. Jag var riktigt nervös , för dyket var på 30 m och jag har aldrig gått ner så djupt förut och dessutom skulle vi ha stora bullsharks simmande runt oss. Men när man väl tagit sig ner till botten så kändes det jätte bra. Det var ingen skillnad att vara på 18 eller 30m. Vattnet var så klart. Man satt längst ner på botten och hade en hög med koraller framför sig som dem hade byggt upp för att man skulle ha något att hålla sig i.Sedan började dem mata hajarna med stora fiskhuvud. Först bara de släppte ut betet men senare matade de dem från handen.
Det var massor av stora red snappers och andra fiskar som tävlade med hajarna om att få maten. Det lustiga var att hajarna endast gav sig på det de blev matade med. De gav sig inte på de andra fiskarna. Det var intressant att se hur fiskarna och hajarna samsades så.  På första dyket gjorde vi stop på 3 olika djup och de matade olika hajar på de olika djupen. Bullsharksen stannar alltid på 30 m. På 15 m var det blacktip och whitetip sharks.
Detta är ett av det häftigaste dyken vi gjort.

DCIM100GOPRO DCIM100GOPRO

Tanken var att segla vidare till Vanuatu när vi hade sjösatt men tyvärr var väderfönstret inte bra och vi blev kvar en vecka längre än vi tänkt.  Vi ville inte bara hänga i marinan så vi passade på att göra ytterliggare en liten utflykt. Nu upp till bergen och till en traditionell by, Abaca.

IMG_6801 IMG_6841
För bara 10 år sedan fanns det ingen väg upp till denna by, utan de tog sig fram med häst. Även nu har ingen i byn bil så de har en taxi som de åker med en gång i veckan ner till marknaden för att sälja sin frukt och grönt.
Det var en skumpig biltur upp och vi fick korsa en liten flod med bilen.
När vi kom fram blev vi ”adopterade” av var sin familj som vi fick bo hos och som tog hand om oss. De bodde väldigt primitivt med så gott som inga möbler. Någon enstaka byrå låda. De hade en säng men de sov inte i den utan de sov på golvet. Hela golvet var täckt av en stor vävd matta och under mattan hade de lagt halm för att det skulle hålla värmen och bli mjukare att sova på. ”Köket” var en öppen låga ute under ett plåttak. Inget toapapper såg vi och ingen tvål heller för den delen.
Maten de åt var också väldigt enkel och bestod mesta dels av det dem odlade själva. De gjorde t.o.m sin egen curry krydda. Till middag och lunch fick vi olika sorters rötter, ris, och ett spenat aktigt löv, tana leaves med cocos mjölk. Vår familj hade nyligen dödat en ko så vi fick även kött men de fick inte Orkestern eller HQ. I vanliga fall äter de endast kött på söndagar efter kyrkan. På lördagarna går männen ut och jagar vildsvin. Lunchen och middagen var god men frukosten var inte alls god. Den bestod av ”pancakes” som dem kalla dem. Mjöl med socker som sedan friterades. Vi fick även ”bröd” som hade massor med socker i och dessutom smällt socker på. Till detta drack de te där de la i minst 2 stora matskedar socker.  Det blev en liten sockerchock för oss på frukosten.

IMG_6864 IMG_6737
Tillsammans med vår värd                        Vår säng

IMG_6899 IMG_6953
Mor-mor diskar                                       Frukost

På kvällen hade vi en SevuSevu ceremoni  där vi drack ganska mycket kava, mer än vi gjort tidigare. Men efter sjunde omgången tackade vi för oss och gick och la oss. Men man kunde höra att dem andra var uppe länge.

IMG_6888 IMG_6887

Nästa dag tog vi en liten hikingtur upp för berget och fick jätte fin utsikt över byn och bort mot vår marina.

IMG_7041 IMG_7100

Det känns jätte tråkigt att säga hej-då till Fiji. Hoppas verkligen vi kommer tillbaka någon gång. Nu ska vi segla till Vanuatu ,en segling på ca 4 dagar.

Fler bilder finns i fotoalbumet Fiji.