Kungariket Tonga

Det var en helt otrolig känsla att segla in in i Vavau. Det är som att segla inomskärs, inga vågor men ändå mycket vind. Efter att haft en väldigt gungig ankring på Niue var det magiskt att kunna vara på båten utan att vara sjösjuk. Det blev en välbehövlig god natts sömn.

Vi seglade tillsammans med Sofie(En amerikansk familj med 2 barn),Hydroquest och Orkestern. Sofie korkade upp en flaska champagne för att fira att vi var framme och till middag blev det mahi mahi.

Dagen efter var det dags att klarera in och vi hade hört att det kunde vara lite bökigt. Vi har varit väldigt bortskämda med det den senaste tiden. I Franska Polynesiern skulle man bara fylla i ett formulär så var man klar. Här skulle båten förtöjas vid customs brygga. 4 olika personer skulle komma ombord med flera olika formulär var. Dem skulle kolla igenom vår medicin låda och öppna lite luckor här och där. Självklart var en fråga på formuläret antal liter vin/sprit. Orkestern låg förtöjda brevid oss och customs kom till dem först. Så vi hann snabbt fråga orkestern medan mannen höll på att ta sig över till oss. Dem hade lite sprit lätt tillgängligt och kunde visa honom bara delar av sitt förråd. Hmm hur skulle vi göra. Vi hade allt samlat på ett ställe och ville inte ange hur mycket vi hade. Vi sa att vi hade 4 l vin och 1 liter rom och hoppades på att han inte skulle kolla. Allt hade gått jätte bra men tillslut sa han – Can you show me your spirits. Men som tur var ville han först ta en ”tur” i båten och stod väldigt länge och kikade runt i förpiken med ryggen vänd mot sallongen . Jag passade på att snabbt ta fram en flaska rom och placera på ett lättillgänglig plats. Allt gick jätte bra!

Första dagen på Tonga spenderade vi på Sofie. De bjöd med oss, Orkestern och Hydroquest på en liten seglingstur/fisketur på deras 50 fots Lagoon,en  catamaran. Vi hade en toppen dag tillsammans. Det var roligt att få segla en cat, vilka krafter det är på en sådan stor båt jämfört med vår. På caten gör man allt elektroniskt, vilket innebär att man i princip kan sitta med en tallrik mat i handen och samtidigt skota hem rullen.
Vi avslutade dagen med världens godaste lasagne. Har inte ätit lasagne sedan vi lämna Sverige så det var riktigt uppskattat från oss alla. Jenna på Sofie har samlat på fina viner sedan 20 års åldern. Dem har ca 100 st på båten och vi har nu fått smaka på ett par av dem J. Den godaste var Opus one från 1997, värderad 300$. Inte riktigt dem prisklasser vi har här på vår båt, runt mer 3$ :) .

Dagen efter var det snorkling med knölvalar på schemat. Det finns många valar här i Vavu group men det svåra var att hitta valar som visade upp ett beteende som tillät oss att simma med dem. Vi fick åka runt i ca 3 h innan vi hitta en val och sin kalv som vi kunde snorkla med. Men innan dess hade vi fått se ett par valar hoppa, vinka med sina sidofenor och plaska med sin stjärtfena.
Det var en helt obeskrivlig känsla att hoppa i och långsamt se valen bli tydligare och tydligare. Trodde inte att vi skulle få ta oss så nära som vi gjorde. Vid några tillfällen var vi så nära att man nästan kunde ta på dem. Vi simmade alltid med en guide som kunde läsa valens beteende men vid vid ett tillfälle var guiden inte riktigt med och valen gjorde en sväng åt vårt håll. Vi fick snabbt simma åt sidan. Nu i efterhand var det häftigt men då var det läskigt. Men för det mesta låg mamman och dia kalven och ibland tog lillen en tur runt sin mamma. Så vi kunde lugnt och stilla bara ligga och bara titta på. Detta är en av det häftigaste vi fått uppleva på vår resa hittills. Det är bara på Tonga och Niue som man får snorkla med valar. I alla andra länder är det förbjudet. De kommer nog blir det här också småningom.

IMG_4741 IMG_4349

DCIM100GOPRO IMG_7506-r

IMG_7565-r IMG_7597-r

Vi har tillbringat 2 veckor seglandes runt i ögruppen Vavau. Vi har hunnit med 2 st grisfester, 2 st grottor och sett valar hoppa bara några hundra meter från båten.

Första grisfesten vi var på var hölls av en liten by på totalt 20 personer. Dem visade runt oss i byn och visade sina traditioner, hur de vävde mattor och korgar. Vi fick även smaka på Kava,en dryck som görs av roten kava. Drycken ser ut som diskvatten och smakar skit. Men det är tradition här så man måste ju smaka:). Sedan blev det grillad gris och en massa annat gott som var traditionellt för Tonga.

IMG_4927 IMG_4952
Kava

IMG_5015 (2) IMG_5016 (2)

Rosie på Lady Lostris fyllde 30 den 8 aug och detta firade vi med att ordna en egen grisfest. Killarna på Warskavi tillsammans med Kid åkte in till byn och köpte 2 st grisar. Kl 7 på morgonen började killarna att fixa med elden för att få till en bra glöd att sedan grilla grisen på. Kl 11 var det tillräckligt varmt att lägga på grisen och den grillades i 9 timmar. Var 15 minut rotterades den ett kvarts varv.
Det blev en riktigt lyckad födelsedags fest med sol, skurfande(åka efter en snabb dinghy på en surfingbräda) och hängmatte häng. Grisen blev utsökt. Vi var alla väldigt hungriga kl 20 och det blev

IMG_5057 IMG_5174

IMG_5094  IMG_5148x

IMG_3232 IMG_3261

Nu är det dags att segla vidare mot Fiji. Det tog oss endast 3 h att klarera ut :) . Man blir inte förvånad längre över hur ineffektiva de kan vara i dessa länder.

Det är en segling på 4-5 dagar och vi fortsätter vår resa med vår seglings familj. Vi är nu 5 båtar som håller ihop ganska mycket. I morse hade vi seglingsråd tillsammans med Hydroquest och Orkestern för att ta ett beslut om vart vi skulle ta oss i Fiji. Det slutade med den södra ön och Suva.