Tuamotus

Raroia

Det tog oss fyra dygn att ta oss till Raroia. Hur gick det med 4 personer undrar nog många :) . Jo det gick bra men det är trångt. Det är stor skillnad att vara 3 och 4. Med 4 så finns det ingen ledig plats någonstans. På dagen är alla i sittbrunnen och det finns ingen plats att ligga utan alla måste sitta så fint och på natten är man 3 st som ska sova vilket innebär att en ligger på durken. Men vi hade det så mysigt och trevligt ihop.  Alla fick den sömn dom behövde på natten så man var pigg och umgicks mycket på dagen. Det enda som var jobbigt var värmen. Vi hade det så varmt. Tyvärr seglade vi slör vilket innebär att man inte får in någon vind i båten och med 3 st sovande samtidigt så blev det riktigt varmt.

Vi hade hört några skräckhistorier på Fatu Hiva om passagen in till Atollerna. Så vi var ganska nervösa när vi närmade oss Raroia. Enligt vår tidvattenstabell skulle det vara lågvatten och slack vatten kl 07:00 på morgonen. Men när vi kom nära passet så var det stående vågor och det ville vi inte åka rakt igenom så vi åkt ut igen och drejade bi i 6 h och väntade på nästa slack vatten. Även vid lunch var det stående vågor men dom hade blivit lite mindre. Med pappa uppe i riggen, mamma på fördäck, jag vid GPS´n och Ola vid rodret la vi i högsta växeln och så körde vi in genom passet bredvid de stående vågorna. Det gick fint trots några knop emot oss. Det var en stor lättnad att vara inne och vi puttrade glada långsamt bort mot byn.

Bara någon timme efter att vi ankrat hörde vi att någon ropade på den röda båten. Det var en familj som bodde på stranden precis bakom vår båt. Dom bjöd in oss på grillning. Det blev sashimi (rå yellowfin tuna) med oystersås och grillad fiskhuvud. Dom blev helt förfärade när vi sa att vi alltid slängde bort fiskhuvudena. Det är den godaste biten på hela fisken. Vi kan hålla med om det var gott men det kändes lite konstigt att sitta och gräva i fiskhuvudets kind.
Tatiana hade en egen pärlfarm så vi passade på att köpa oss var sin svart pärla från henne.
Dagen efter puttrade vi bort till Kon-tiki ön och låg där vi en natt. Kon-tiki ön var inte så fin. Det var inte samma ö som den nya kon-tiki filmen utspelade sig på. Så vi puttrade vidare och hittade en riktig paradis ö som vi hade alldeles för oss själva. Här hade vi det riktigt bra. Byggde oss en liten koja/solskydd och grillade på stranden.
Det enda som var negativt med Raroia var all haj. Det var haj överallt. Vi försökte snorkla på utsidan revet men man hann inte vara i mer än någon minut så kom det en haj och cirkulerade runt oss och var nyfiken. Tidigare har vi aldrig varit rädda för hajar för dom brukar vara rädda för oss och simma iväg. Men inte här. Man såg flera hajar varje dag bara av att vara på stranden, dom simmade alltid upp nära strandkanten. Det var alltid någon som var haj vakt när det var dags att bada.

Efter Raroia seglade vi vidare till ytterliggare en atoll innan vi tog oss till Papeete på Tahiti där vi befinner oss nu. Vi har lyxat till det med att ligga i marina mitt i Papeete. Härligt att ha rinnande sötvatten och gångavstånd till färska baguetter på morgonen. Bredvid oss ligger Orkestern. Det var ett roligt återseende och det verkar som om vi kommer segla ihop igen i franska polynesien. Det blir midsommar på Bora Bora ihop och så får vi se efter det.

I Franska polynesien är det vanligt att man väljer att uppfostra sina söner till tjejer.  Vi har sett många killar som går runt i klänning och långt hår. Men tydligen är dom flesta heterosexuella. Det har varit extremt många här i papeete.:)

Här på Tahiti har vi surfat,hyrt bil,ätit god mat,gått på marknader och shoppat.  Nu är vi redo att segla vidare till Moorea.

Nu har vi äntligen kunnat ladda upp lite bilder så det finns ett album för Marquesas och Tuamotus.